مقالات غواصی

اِسکوتر های غواصی ویژه غواصان تکنیکال

Technical Diving Scooter Rules

قوانین مهم برای استفاده از اسکوتر های زیر آبی ویژه غواصان تکنیکال:

غواصی به همراه دی پی وی و پایه اصلی برنامه ریزی برای غواصی به همراه اسکوتر ها، گرچه بسیار شبیه غواصی بدون استفاده از Diving Scooter می باشد، اما در نظر داشته باشید که اشتباهات خیلی سریع و به میزان بالا رُخ داده و علاوه بر دردسر سازی می توانند مشکلات/خطرات جدی به همراه داشته باشند.

قانون اول:

مطمئن شوید از اسکوتر خوبی برخوردارید، آن را به طور منظم سرویس و نگهداری کرده اید. هنگام غواصی تمامی ریل ها و طناب های اتصال را چک کنید.

قانون دوم:

همواره شناوری خنثی داشته باشید و به دقت آن را تنظیم و کنترل نمائید. برخی اسکوتر ها نیاز دارند تا قسمت جلویی (سر اسکوتر) را کمی سنگین تر نمائید تا بتوان از حداکثر قدرت پروانه برای کشش بهره برد و مطمئن شد که جریان تولید شده کاملا در زیر بدن جریان خواهد یافت. استفاده از اتصال مخصوص به دی رینگ متصل بروی بند وسط پا هنگام طی مسافت طولانی از قرار دادن وزنه زیاد بروی دسته “T Bar” و یا نشمین گاه حرکت “Cruise Seat” خودداری نمائید. تمامی این موارد به هیدرودینامیک بودن قرار گیری شما در زیر آب کمک می کند.

قانون سوم:

از حداکثر سرعت استفاه نکنید! سرعت زیاد باعث کوتاهی عمر باتری می گردد، به علاوه باعث ایجاد استرس در بدن شما و اسکوتر می گردد خصوصا اگر غواصی طولانی در پیش رو داشته باشید.

سرعت زیاد به علاوه باعث کاهش قابلیت واکنش شما در برابر خطرات می گردد. سرعت را در آب های کم دید و راه های باریک به حداقل کاهش دهید. سرعت بالا یعنی طی مسافت طولانی در بازه کمتر این امر ممکن است باعث جدایی شما و از دست دادن جهت یابی و گم شدن شما گردد. قبل از دویدن یاد بگیرید که راه بروید!

قانون چهارم:

مراقب باشید تا گم نشوید. ممکن است خیلی راحت به حرکت در مسیر بپردازید اما ناگهان مسیر طی شده برای برگشت را به یاد نیاورید. همواره از قطب نما استفاده کنید.

قانون پنجم:

مراقب جریان ها باشید. هنگام غواصی در جهت جریان مشکلی رخ نمی دهد اما هنگام برگشت برخلاف جریان به همراه تجهیزات سنگین داستان متفاوت خواهد بود.هنگام بالا رفتن کنترل خود را در اختیار اسکوتر قرار ندهید، بالا و پائین رفتن در بهترین حالت به صورت عادی و گردش حول شات لاین است. در حالت صعود ایمن ترین کار خاموش نمودن اسکوتر و حمل به صورت سیلندر مخصوص برداشت فشار است. در حالت خاص می توانید اسکوتر را روی شات لاین قرار دهید تا تیم پشتیبانی در سطح آن را دریافت نمایند.

قانون ششم:

اجازه ندهید تا اسکوتر برنامه غواصی شما را خراب کرده و ایمنی شما را به مخاطره بیاندازد، هر آن امکان خراب شدن اسکوتر و عدم کار کرد آن وجود دارد. برنامه غواصی خودرا با در نظر گرفتن بدترین احتمالات و امکان رفع مشکل و خطر طراحی کرده و به آن وفادار بمانید.

قانون هفتم:

هنگام غواصی با تیم مراقب افراد تیم خود باشید. ممکن است شما خطری را ببینید اما هم تیمی شما آن را نبیند. قبل از غواصی اطمینان حاصل کنید نفرات تیم پشتیبانی از نحوه نگهداری اسکوتر شما آگاه هستند، هیچ چیزی بدتر از این نیست که بعد از یک غواصی دو ساعته و برداشت فشار سه ساعته و برگشت به سطح دریابید که به علت کاهلی و عدم تخصص تیم همراه هنگام گرفتن اسکوتر از آب، اسکوتر غواصی شما دچار آسیب دیدگی گردیده است.

قانون هشتم:

تخصص استفاده از اسکوتر خود را به روز نگاه دارید، خصوصا بعد از خرید اسکوتر جدید و قبل از غواصی ازنحوه استفاده، تنظیم بالانس و کشیدن اطمینان حاصل نمائید.

قانون نهم:

در آب های آزاد همواره یک لیفتینگ بگ غواصی به همراه داشته باشید تا در صورت خرابی اسکوتر بتوانید آن را سریعا به سطح برگردانید بدون اینکه غواصی را تعطیل کنید. (می توان از بویه نمایشگر سطح تاخیری زاپاس خود نیز استفاده نمائید).

بیرون بردن سریع اسکوتر از زیر آب بدلیل خرابی خصوصا به خاطر نفوذ آب به سیستم حیاتی است، آب شور در صورت نفوذ برای اسکوتر مرگ آور است. اسکوتر خود را درکف بستر آب خصوصا در صورت وجود امواج پارک نکنید، ۲ الی ۳ متر بالاتر از بستر آن را بروی شات لاین متصل نمائید.

قانون دهم:

همواره بعد از غواصی اسکوتر خود را در آب شیرین بشوئید. محفظه جلوی اسکوتر برای نگهداری باتری را خشک کرده و جدا نمائید، باتری را شارژ نمائید و اُرینگ ها را چرب نمائید. شفت پروانه را چک کرده و مطمئن شوید به اندازه کافی روغن کاری شده است، هیچ گاه اسکوتر را در حالت خشک شفت زیر آب استفاده نکنید.

به خوردگی یا خرابی قطعات حساس (شفت پروانه، باتری، محفظه بارتی، کلیدهای حرکتی) توجه نمائید.

قانون یازدهم:

هیچ گاه قوانین کافی و وافی برای غواصی وجود ندارند، همواره خود را در بدترین حالت تصور کرده و برنامه غوص را برمبنای سناریوی بدترین حالت ممکن بنا نهید. به خاطر بسپارید رعایت کلیه موارد هیچ گاه کامل نیست.

pm-after-80m-dive-off-nz-coast2 اِسکوتر های غواصی ویژه غواصان تکنیکال

ابزار ضروری هنگام غواصی با اسکوتر:

  1. گارد مخصوص شیرهای اسکوتر برای اطمینان در برابر سرعت.
  2. به همراه داشتن ماسک غواصی یدکی برای غواصان تکنیکال طبیعی است، تعداد آن را به دو ماسک افزایش دهید، بند ماسک اضافی به همراه داشته باشید. تا در صورت از دست دادن ماسک به دردسر نیافتید.
  3. کلاه ایمنی سبک به همراه چراغ قوه / سیستم نور قابل نصب و حمل بروی کلاه.
  4. دو عدد بویه تاخیری غواصی به همراه لیفتینگ بگ کوچک ۲۰ لیتری.
  5. طناب مخصوص اتصال به اسکوتر.
  6. وسایل جانبی از قبیل تایمر، قطب نما.
  7. چاقو و ابزار برش طناب و تور مقاوم و کار آمد.
  8. ساعت/کامپیوتر غواصی مخصوص به همراه آلارم سرعت پائین رفتن و بالا رفتن.
  9. ریل غواصی با سایز (ضخامت و طول) مختلف.
  10. سیستم نگهداری دهنی به صورت ایمن در دهان، در صورت استفاده از ماسک تمام صورت بند ماسک زاپاس.

طراحی مدرن:

با پیشرفت تکنولوژی، مدل های خاص اسکوتر با قابلیت نصب دوربین های زیر آبی، مدل های دو نفره و تک نفره زیر آبی (به همراه یا بدون سیلندر غواصی)، مدل های نظامی دو نفره با تجهیزات سونارو وسایل الکترونیکی جهت یابی و یا قابلیت نصب پروانه اسکوتر (تک یا جفتی) روی سیلندر یا پاها، مدل های خاص با قابلیت نصب مجدد باتری زیر آب طراحی و تولید شده اند.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره فنی بابخش فروش فروشگاه تجهیزات و لوازم غواصی ایراتک ۲۲۵۰۰۹۰۴ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

تیم ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 thought on “اِسکوتر های غواصی ویژه غواصان تکنیکال”

  1. آیا به دنبال بهترین اسکوتر زیر آبی دنیا هستید؟ هم اکنون آن را یافته اید.

    جمع آوری کل تکنولوژی های موجود اسکوتر های زیر آبی دنیا در یک اسکوتر ویژه با سایزی مناسب و استفاده از بالاترین تکنولوژی ساخت.
    اسکوترغیر مغناطیسی Non Magnetic مخصوص غواصان نظامی. سریع، مطمئن و با برد بالا.
    خلاصه مشخصات : حداکثر سرعت ۵٫۷ کیلومتر در ساعت، برد ۴۱ کیلومتر و عمق عملیاتی ۱۵۰ متر. ساخت ژاپن.

    این مدل اسکوتر از یک موتور مقاوم و بدون خرابی با حداکثر کارآیی، موثر در تمامی شرایط (آب های آلوده سرد و عمق زیاد) به همراه منبع تغذیه باتری نسل آینده لیتیومی ۱۳۶۰Wh بهر ه می برد. بدنه و کلیه قطعات اصلی و بدنه ساخته شده از آلومینیوم مقاوم در برابر فشار و سبک Non Magnetic ساخته شده اند.
    ساخت وسایل جانبی ویژه از قبیل سیستم استفاده با یک دست، سیستم استفاده بدون دست ها Saddle Rider (امکان بالا بردن قابلیت هیدرو داینامیک جهت افزایش سرعت و کم کردن مقاومت و ایجاد امکان استفاده غواص از هر دو دست)، صفحه مخصوص جهت یابی همگی با دید به ایجاد بهترین و ساده ترین اسکوتر با توجه به مصارف فوق حرفه ای نظامی و غواصی تکنیکال صورت گرفته اند.
    کلیه سیستم های الکترونیکی این اسکوتر در ژاپن و با بالاترین تکنولوژی روز دنیا تولید گردیده اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

بستن