مقالات غواصیمهندسی صنایع فرا ساحل

سكوهای حفاری فرا ساحلی

Offshore Drilling Rigs

سكوهای حفاری فرا ساحلی

سكوهای حفاری Offshore، مدل دریایی ریگهای حفر چاه نفت و گاز در خشكی هستند و تنها در دو مبحث عمده با هم تفاوت دارند، فاصله افزایش یافته بین سطح Drill Platform سكو و ناحیه پایینی آن و دیگری، طراحی مخصوص جهت كار در دریا.

نتیجه تولید رایزرهای دریایی، BOP های بسیار بزرگ به همراه پایه های راهنما بوده است . كه همه این سازه ها وظایفی برای غواصان با توجه به عمق مربوطه بوجود آورند. ما در این مقاله به بررسی اجمالی كارهایی كه غواصان بر روی تجهیزات در كف دریا و بخش پشتیبانی سكوهای حفاری انجام می دهند خواهیم پرداخت.

سكوهای حفاری فرا ساحلی ممكن است بروی بارج ها ، بارج های پایه دار، كشتی ها و یا شناورهای نیم غرق شونده نصب كردند. وظایف مربوط به غواصان هنگام عملیات بروی این سازها در این بخش تشریح شده است .

page-34-2 سكوهای حفاری فرا ساحلی

۱ . سكوهای حفاری پایه دار (jack-up ):

سكوهای پایه دار، در اصل بارج هایی با پایه های بلند می باشند و فقط در آبهایی كه عمق آن كمتر از پایه های آنهاست قادر به عملیات/حفاری می باشند. به این علت این سكوها بیشتر برای محلهایی كه عمق كم دارند (معمولا زیر ۶۰متر گرچه بعضی از آنها امروزه امکان کار تا عمق هایی بیشتر ۱۴۰ متر را دارند) استفاده میگردند.

برای حمل و نقل پایه های سكو را بالا برده وسپس سكو توسط شناورهای دیگر كشیده می شود در بعضی از سكوها كه مجهز به پروانه و موتور هستند سكو، به وسیله نیروی رانش موتورهای خود حرکت کرده (برای مسیرهای کوتاه) و جابجا می گردد. با توجه به طراحی این سكوها هنگام حمل و نقل نیاز به آب و هوای مناسب و آرام دارند. در محل حفاری پایه های سكو روی كف آب قرار می گیرند . سپس سكو خود را به اندازه مناسب و ایمن با توجه به وضعیت آب و هوای محل حفاری و دریا خود را از سطح آب بالا می برد . آنگاه عملیات / حفاری آغاز می گردد پس از پایان حفاری بارج پایه های خود را جمع كرده و به محل بعدی منتقل می گردد.

وظایف غواصان بر روی سکوهای پایه دار:

معمولا فقط غواصی با هوا برای كار بروی سكو های پایه دار ، بخاطر عمق های كم محل های حفاری لازم است .

  1. قبل از رسیدن سكو به محل حفاری، مركز و محل پایه ها توسط بویه مشخص می گردد. غواصان ممكن است به جستجو و بررسی محل های قرا ر گیری پایه ها را بررسی کنند. این کار امروزه اغلب توسط تیم Survey و تجهیزات سونار صورت میگیرد.
  2. ممكن است غواصان عمق پائین رفتن پایه های درون بستر را با استفاده از میله های بلند كه از درون آنها هواپمپ می شود اندازه گیری كنند.
  3. در محل هایی كه جریانات زیر آبی قوی وجود دارند، غواطان پایه ها را برای وجود هر گونه آب شستگی بررسی می كنند و در صورت نیاز توسط كیسه های ماسه  آب شستگی ها را پر كرده و دیواره حفاظتی توسط كیسه ها دور پایه ها بسازند .
  4. بازرسی و تعمیر بدنه .
  5. چك كردن لنگرها ، هوكها ، اتصالات و وایرها .

semi-1024x853 سكوهای حفاری فرا ساحلی

۲ . نیمه غرق شونده ها (Semi-Submersible) :

سكوهای SemiSumersible تاسیسات كاری متحركی هستند كه در مكانهایی جهت حفاری مورد استفاده قرار میگیرند كه عمق آب زیاد بوده بیش از ۹۰ متر و امکان استفاده از سکوهای  پایه دار وجود ندارد. این سكوها نسبت به سکو های پایه دار بسیار استوارتر بوده و همگی دارای پروانه جهت حركت می باشند. این سكوهای تاسیسات حفاری نصب شده بروی پونتون ها (شبکه ای از بشكه های توخالی به هم پیوسته) هستند كه توسط بالانس كردن آنها تعادل سكو بر قرار می شود (شكل زیر).

به طور معمول، هر چه سكو پایین تر رود بیشتر استوار و (stable) ثابت خواهد ماند. بسیاری از این سكوها می توانند در كل دنیا در هر شرایط آب و هوایی كار كنند. پس از رسیدن سكو به محل حفاری سكو موقعیت خود را با كمك لنگر ها Anchors و یا استفاده از موقعیت یابی دینامیكی كامپیوتری DP كنترل می كند .

پس از پایان عملیات بروی چاه ها به تعداد كافی، سكو به محلهای دیگری منتقل می گردد.

وظایف غواصان بروی نیمه غرق شونده ها:

غواصی با هوا جهت بازدید و كار بروی بدنه، استفاده می شود، در حالی برای پشتیبانی حفاری باید از غواصی گاز مخلوط ،اشباع استفاده نمود.

كارهای غواصی عبارتند از :

  1. چك كردن دیوارها برای فرورفتگی در گل ولای (اگر بروی كف دریا قرار دارند) هنگامی كه در آبهای كم عمق قرار دارند.
  2. چك كردن آب شیستیگها و فرو رفتگیها وپر كردن آنها توسط كیسه های ماسه و دیواره حفاظتی در صورت نیاز.
  3. بازرسی پروانه، پونتون ها و تمام بخشهای بدنه در زیر آب.
  4. كمك به لنگر اندازی با جابجایی وایر گردنبند لنگر.
  5. كمك به بازیافت و جمع آوری هرگونه تجهیزات صدمه دیده.
  6. بازرسی و تعمیرات بدنه.
  7. بازرسی بدنه لنگر و وایر ها یا زنجیر و محل اتصال.
  8. بازرسی سیستم حفاظت کاتدی که معمولن ترکیبی از آند های فنا شونده و حفاظت الکتریکی است.

page-34-1024x735 سكوهای حفاری فرا ساحلی

۳ . كشتی های حفاری (Drill Ships) :

 كشتی های حفاری ممكن است از تغییر كاربر ی كشتی های بزرگ دیگر بوجود آیند و یا طبق درخواست مشتری ساخته شوند. اكثر آنها دارای حفره ای در میانه (moon pool) هستند كه سكو مستقیم بالا آن قرار گرفته و حفاری از این طریق انجام می گیرد. كشتی های حفاری می توانند در اعماق بیش از ۱۵۰۰ متری حفاری كنند و با استفاده از سیستم دینامیكی DP، موقعیت خود را ثابت نگه دارند. ممكن است از لنگر نیز هنگام حفاری در اعماق كم استفاده شود. از آنجا كه این شناور ها دارای پیچ Pitch (حركت حول محور عرض ) و Roll رول (حركت حول محور طولی)

بیشتری نسبت به نیمه غرق شونده ها هستند ،در نتیجه نیروهای خمشی و برشی  تجهیزات حفاری اعمال می گردد و این برای كارهای بازرسی و تعمیرات زیر آبی بیشتر ی برای غواصان وجود خواهد داشت.

وظایف غواصان بروی كشتی های حفاری:

  1. بازرسی، تعمیر و نگهداری تاسیسات كشتی (به عنوان مثال بازرسی درهاس تعبیه شده بروی دریچه های شناور).
  2. بازرسی تمام پروانه های كشتی و تمیز نگهداشتن تمامی فضا و درو صورت لزوم تعویض.
  3. كمك به بازیافت هرگونه تجهیزات گم شده و یا صدمه دیده.
  4. بازرسی و تعمیرات بدنه.
  5. چك كردن لنگر ها و زنجیرها در صورت استفاده.

دسته بندی سکوهای حفاری فراساحل:

سکوهای حفاری پایه دار Jack-Ups

نیمه غرق شونده ها Semi-Submersible

کشتی های حفاری Drilling Ships

 

برگرفته از مجله “ایران ساب” – اولین مجله تخصصی جامعه غواصان و مهندسی فراساحل در ایران.

تیم ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 thought on “سكوهای حفاری فرا ساحلی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =

بستن